Snap Map, de nieuwe functie van Snapchat – handig of gevaar voor de privacy?

Eind juni 2017 heeft Snapchat via de update van de app een nieuwe functie gelanceerd: Snap Map. Via de plattegrond kun je zien waar je vrienden zich op dat moment bevinden en wat ze aan het doen zijn. Ook kun je hotspots op de kaart zien: plekken waar veel foto’s of filmpje geupload worden. Handig, […]

Mediawijsheid is geen aangeboren vaardigheid

veilig internetten

Laat ik mijn kinderen vrij gebruik maken van internet? Of maak ik gebruik van een internetfilter? Een dilemma dat regelmatig voorbij komt in gesprekken met ouders. Als ouder hou je van je kind en wil je het beschermen. Er gaat immers veel mis op internet? Wanneer je een tuin aan het water hebt, zet je […]

Feit, Fake of Filter? Het begint bij ons zelf!

Eind november was het weer de Week van de Mediawijsheid. Een week waarin op veel scholen, maar ook in bijvoorbeeld bibliotheken, aandacht besteed wordt aan mediawijsheid. Het thema van 2016: Feit, Fake of Filter? Hoewel dit thema al langere tijd geleden is gekozen, bleek het zeer actueel! De Amerikaanse presidentsverkiezingen waren daarvan het bewijs. De sociale media hebben […]

Lessen ontwerpen en verrijken met Schoolrijk

Schoolrijk

Onlangs hebben de makers van Klasseplan een nieuwe website gelanceerd voor het basisonderwijs: Schoolrijk. Een mooie en zeer praktische website voor het maken én delen van digitale lessen en toetsen. Waar Klasseplan zich vooral richt op het plannen van de leerstof, richt Schoolrijk zich op de leerstof zelf. Binnen Klasseplan is het mogelijk om de jaarplanning van de leerstof via […]

Gastblog: Hebben kinderen recht op mediawijsheid?

De wijze waarop we met elkaar communiceren is de laatste jaren ingrijpend veranderd. Vrijwel iedereen is via een smartphone, laptop en tablet voortdurend met elkaar en met het internet verbonden. Ook kinderen. Zij maken volop gebruik van alle mogelijkheden die de nieuwe mediaplatformen ons bieden. Het gebruik van media door en voor kinderen blijft bovendien […]

Sociale media en het gesprek dat we veel te weinig hebben

Ouders, Tieners en Sociale Media

“Waar doe je nu goed aan?! Moet je het nu verbieden of niet? Ik ga er maar van uit, dat ze weten waar ze mee bezig zijn, want ik weet er echt niets van af! Ik zie wel eens foto’s voorbij komen waarvan ik denk: ‘Moet ik daar nu wat van zeggen of niet?’ Hoe […]

Inzet van ICT in het onderwijs voor kinderen met autisme

‘Ze zitten al zoveel achter de computer!’ Het is een veel gehoord argument om kinderen met autisme op school maar niet met de computer of ander device te laten werken. ‘Computeren doen ze thuis wel. daar zijn ze al handig genoeg in! Wij richten ons op vaardigheden waar ze juist nog veel kunnen leren!’ Op […]

Flip de klas met Videobijdeles.nl

Video bij de les

Videobijdeles.nl is een nieuwe website, vol met instructie- en achtergrondfilmpjes, te bekijken met elk device: computer, tablet of smartphone. Met behulp van deze filmpjes kunnen leerlingen de uitleg bij bepaalde leerstof nog eens bekijken. Deze uitleg kan soms wellicht uw eigen instructie vervangen, ingezet worden als verlengde instructie of dienen als hulpmiddel bij het maken van huiswerk. […]

TipTile op school: presentaties voor op het digibord

Deze week kwam Onwijs met een nieuw product: TipTile. Een presentatievorm die heel eenvoudig te maken én te bekijken is. Informatie (afbeeldingen, tekst, geluid of video) wordt getoond in een mozaïek van tegels. Daarmee is alles snel en simpel toegankelijk, in een flexibele opzet. Sinterklaas Enkele voorbeelden van TipTile zijn online beschikbaar via de website. […]

Doornbos - Consultancy | Advies | Training - Van Maanenware 82 - 8014PR ZWOLLE - 06-20437188 - info@dcat.nl - KVK 59087072 | Realisatie: Catharinus Doornbos | © 2013 DCAT.nl Frontier Theme