Sociale media en het gesprek dat we veel te weinig hebben

Ouders, Tieners en Sociale Media“Waar doe je nu goed aan?! Moet je het nu verbieden of niet? Ik ga er maar van uit, dat ze weten waar ze mee bezig zijn, want ik weet er echt niets van af! Ik zie wel eens foto’s voorbij komen waarvan ik denk: ‘Moet ik daar nu wat van zeggen of niet?’ Hoe gaan andere ouders daar eigenlijk mee om? En welk voorbeeld geef je zelf eigenlijk als ouder?”

Zo maar wat uitspraken van ouders van tieners die ik sprak over het gebruik van sociale media. Opvoeden brengt dilemma’s met zich mee. Je ontkomt er niet aan om keuzes te maken, voor jezelf maar ook voor je kinderen. Die keuzes maak je vanuit een bepaalde visie of overtuiging. Ook omstandigheden en gebeurtenissen spelen daarbij een rol. En op basis van al die zaken maak je afspraken met je kinderen of stel je regels.

dilemma’s
Veel ouders vinden dat best lastig. Bijvoorbeeld omdat ze het gevoel hebben zo weinig te weten over sociale media. Maar soms ook omdat ze niet weten waar ze goed aan doen. Je wilt je kinderen de ruimte geven om te ontdekken, maar tegelijk wil je ze ook beschermen. Verhalen over digitaal pesten en dergelijke zorgen voor extra bezorgdheid en de neiging om zaken te verbieden. Tegelijk zijn er ouders, die zich er eigenlijk helemaal niet mee bezig houden en eigenlijk geen idee hebben waar hun kinderen mee bezig zijn. Soms omdat de interesse er gewoon niet is, maar soms ook uit pure onwetendheid. Wanneer je niet weet wat er allemaal is en wat er allemaal kan, dan weet je ook niet waar kansen liggen of waar je je juist zorgen om zou moeten maken.

Voorlichting
Gelukkig wordt er op steeds meer scholen aandacht besteed aan mediawijsheid. Ouders worden daar helaas maar beperkt in mee genomen, terwijl er bij velen wel veel behoefte is aan voorlichting. Mijn ervaring is, dat ouders die op bijvoorbeeld een voorlichtingsavond komen zich zelf al bewust zijn, dat het hen aan voldoende kennis ontbreekt. Bewust onbekwaam zullen we maar zeggen. Of ouders die al veel weten, maar het gewoon een heel belangrijk onderwerp vinden.

Juist die ouders, die je graag zou willen bereiken, mis je juist op een dergelijke avond. Onzekerheid speelt bij veel van deze ouders een grote rol. De ontwikkelingen gaan zo snel en de kinderen zijn hun ouders zo ver vooruit, dat ouders zich niet competent voelen. Ze willen hun kind eigenlijk heel graag begeleiden, maar weten niet goed hoe. Wanneer ze dan niet weten waar ze met hun vragen terecht kunnen of het lastig vinden om daar initiatieven in te nemen, dan zijn er eigenlijk nog maar twee opties: gewoon de situatie negeren, niets doen en de kinderen hun gang laten gaan of juist strenge regels stellen en allerlei zaken verbieden om maar de controle te houden.

opvoedingsvragen
Het is overigens de vraag of deze ouders geholpen zijn met een voorlichtingsavond. Want het is de vraag of voldoende kennis van sociale media het werkelijke punt is. Ik denk, dat het veel meer zit in algemene opvoedingsvragen, die hier een rol spelen. Met andere ouders samen in gesprek gaan, is dan veel meer helpend en ook laagdrempeliger. Maar dat moet dan wel gefaciliteerd worden. Zelf een paar andere ouders uitnodigen om met elkaar opvoedingsvragen te bespreken, komt er gewoonweg niet van.

het gesprek centraal
Met dit alles in mijn achterhoofd heb ik een avondvullend programma in elkaar gezet, waarbij het onderlinge gesprek centraal staat. Door het spelen van een spel gaan ouders met elkaar in gesprek. Daarnaast is het programma ook zeer geschikt om als ouders en tieners samen in gesprek te gaan of als tieners onderling. Uiteraard zijn openheid, respect en vertrouwen over en weer daarbij een vereiste.

Onlangs gaven ouders en tieners, die het spel speelden, aan: “Als we het thuis over het mobielgebruik of sociale media hebben, dan gaat het meestal over wat wel en niet mag en meestal zijn we het niet met elkaar eens en staan we tegen over elkaar. Nu hadden we het eens over wat er achter de regels zit en waarom we dingen doen. Dat was echt gaaf!” Andere ouders zeiden: “We kwamen er achter, dat onzekerheid en onwetendheid een belangrijke rol spelen bij ons als ouder. Maar eigenlijk ook bij de tieners zelf.” Enkele tieners gaven aan: “Onze ouders zien ons iets doen en hebben er dan meteen een mening over. Ze verbieden iets, gewoon omdat zij het niet goed vinden, maar zonder te weten wat het precies is en zich er in te verdiepen. Best gaaf om het daar nu eens over te hebben.” Ook een filmpje dat ik gebruik als intro komt vaak binnen bij ouders: “Je gaat zo snel af op wat je ziet en daar reageer je dan op. Alleen al dat ik me dat bewust ben geworden, vind ik al geweldig. Ik neem me echt voor om meer het gesprek aan te gaan met mijn kinderen, vanuit een stukje interesse!” En ten slotte een ouder die vertelde: “Zo mooi om met andere ouders eens wat dieper door te praten en te merken, dat zij er net zo mee worstelen dan ik. De conclusie in ons groepje was, dat we dit eigenlijk veel vaker zouden moeten doen! Je kunt zo veel aan elkaar hebben!”

FF Offline!
FF Offline logoOm dit gesprek in gezinnen, op scholen en in de jeugdzorg op gang te krijgen, heb ik FF Offline! ontwikkeld. Een bordspel spel met kaartjes in verschillende categorieën. Drie setjes voor ouders, drie voor tieners, één met uitspraken van tieners en één met uitdagingen. Alle belangrijke thema’s komen aan bod in het spel. De obstakels die je tegen komt op het speelbord en de kaartjes met uitdagingen halen af en toe even de serieuze angel uit het gesprek en zorgen er voor dat het gesprek luchtig blijft.

Naast het basisspel zijn er drie uitbreidingssets beschikbaar:

  • Een set speciaal gericht op scholen en docenten, waarbij ook in wordt gegaan op het gebruik tijdens de les.
  • Een set speciaal gericht op de jeugdzorg en de zorg voor jongvolwassenen met een licht verstandelijke beperking.
  • Een set met vragen en stellingen met een christelijk karakter. Daarmee kun je ook de rol die je geloof speelt in je leven nadrukkelijk bij dit onderwerp betrekken.

Overigens is het spel zeker niet alleen interessant voor ouders die zich onzeker voelen. Ook voor ouders die heel bewust met dit onderwerp bezig zijn, is het waardevol om dat met anderen te delen en zich bewust te worden van hun bekwaamheid of juist om andere verder te helpen. Ook komen er vaak dieperliggende vragen boven drijven. “Wat doet het intensieve gebruik van beeldschermen in alle soorten en maten met de ontwikkeling van de hersenen?” Sociale media doen een beroep op bepaalde sociale vaardigheden, terwijl andere onderbelicht blijven. Wat zijn de consequenties op langere termijn?”

Het spel is te bestellen via het bestelformulier. Een ouderavond boeken kan via het boekingsformulier. Voor uw vragen kunt u het contactformulier gebruiken of telefonisch via 06-20437188.

Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Doornbos - Consultancy | Advies | Training - Van Maanenware 82 - 8014PR ZWOLLE - 06-20437188 - info@dcat.nl - KVK 59087072 | Realisatie: Catharinus Doornbos | © 2013 DCAT.nl Frontier Theme